Solliciteren? Bov jij even!

Ben je uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek? BOV jij even!

Om jezelf tijdens een gesprek goed te kunnen verkopen is het handig om wat voorkennis te hebben van de organisatie en de betreffende functie. Voorkennis verkrijg je bijvoorbeeld door het lezen van vakliteratuur, door het analyseren van de vacature en het regelen van een netwerkgesprek met iemand uit de branche of iemand werkzaam bij het betreffende bedrijf. Zorg dat je de namen en functies van de interviewers kent. Meestal staat deze informatie netjes in de uitnodigingsbrief voor het gesprek. Wanneer dit niet het geval is, is het van belang hier zo snel mogelijk achter te komen: BOV

Bezoek websites, Onderzoek welke informatie er te vinden en Verzamel relevante informatie ter voorbereiding van je gesprek.

Bezoek en onderzoek de website van het bedrijf.

Verzamel relevante informatie over het bedrijf. Kijk of je bijvoorbeeld een organigram kunt vinden. Zo heb je vaak snel een duidelijk hiërarchisch beeld van het bedrijf. Wat zijn de visie en missie van het bedrijf, welke kernwaarden hebben ze? Check ook de nieuwspagina; wat laat het bedrijf zien, wat speelt er binnen de organisatie. Een jaarverslag is vaak ook te vinden op een bedrijfssite. Is het jaarverslag niet te vinden maar ben je toch benieuwd naar bijvoorbeeld de financiële positie of personele planning van het bedrijf? Relevante gegevens kan je eventueel ook op andere websites zoals op Jaarverslag.com.

Onderzoek de sociale media van het bedrijf

Het ik zeker de moeite waard om de sociale media van het bedrijf te bekijken want hieruit kun je veel informatie halen; Wat is de sfeer, meer formeel of meer informeel? Dat kun je bijvoorbeeld zien aan gedeelde foto’s en tekstuele uitingen. Waar houdt het bedrijf zich mee bezig; beurzen, evenementen, (interne) trainingen? Er is zoveel informatie uit te halen, dus ik zeg check, check en dubbelcheck die sociale media.

Googelen voor informatie

Om een algemeen beeld te krijgen kan je het bedrijf eens googelen en nagaan of en op welke manier het bedrijf in het nieuws is geweest. Wellicht is er informatie te vinden over reorganisaties, stakingen of andere juist positieve nieuwtjes.

Check de website van de concurrentie

Een soort marktonderzoek om een algemeen beeld te krijgen van de branche/sector. Wat is hun marktpositie?

Check de profielen van de recruiters en andere werknemers

De recruiter gaat jouw online profielen ook grondig doornemen. Zorg er dan ook voor dat er geen materiaal op Facebook, Twitter en LinkedIn van je te vinden is wat je kan schaden. Google maar eens je eigen naam of laat iemand anders jouw naam googelen en zijn of haar mening geven. Het is ook heel normaal om zelf de interviewers te googelen om een (professioneel) beeld van hem of haar te krijgen. Zoek ook of je andere werknemers van het bedrijf kunt vinden. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Linkedin.

BOV jij ook?