Opvallen met een motivatiebrief. Hoe dan?

Opvallen tussen die andere 189 brieven en CV’s die de recruiter al in zijn/haar inbox heeft. Maar hoe doe je dat? Als je handig bent met Photoshop of Adobe Indesign kun je een fraai grafisch exemplaar van je brief en CV creëren.  Op die manier springen ze er uit ten opzichte van de rest en worden ze in ieder geval wel bekeken. Als je googled op ‘ creatief CV’ vind je veel voorbeelden. 

TIPS VOOR EEN KRACHTIGE MOTIVATIEBRIEF

Maar hoe opvallend een andere vorm van een standaard CV ook is, een prettig leesbare en vooral originele, creatieve motivatie is net zo belangrijk. Daarin moet je de recruiter prikkelen om jou uit te nodigen voor een gesprek. Ik geef je een aantal tips  voor het schrijven van een krachtige motivatie.

  • Bepaal de juiste toon van je brief; bekijk de website en social media kanalen van je potentiële werkgever. Word je daar heel amicaal aangesproken, pas daar je brief dan op aan. Bij een zakelijke toon, kan je het beste een formele(re) brief schrijven. Tevens kan je zo laten zien dat je je goed hebt voorbereid.
  • Vermijd lange zinnen en overdrijvingen; ” ik ben super enthousiast en uw missie past enorm goed bij mij”. Als je krachtige en korte zinnen schrijft is het duidelijker en leest het prettiger.
  • Vermijd standaard zinnen of termen; wees creatiever dan ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’ of dat je ‘resultaatgericht en vrolijk’ bent. Je hebt lef of durf!
  • Schrijf overtuigend en positief; wees eerlijk en sta echt achter je verhaal. Als jij overtuigd bent en goed weet te verwoorden waarom jij de geschikte medewerker bent voor die functie, straal je dat ook uit in je motivatie.
  • Maak het persoonlijk; je stuurt je CV al mee dus som niet alle taken uit je CV op in je motivatie maar laat zien wie je bent. Maak kort en krachtig duidelijk waarom het bedrijf je aanspreekt, waarom je zo blij wordt van deze functie. Vertel net genoeg maar niet te veel; maak ze nieuwsgierig naar jou!
  • Schrijf actief; vermijd woorden als ‘zullen’ en ‘worden’. Niet:  ‘Aan de vormgeving wordt extra aandacht besteed’. Maar: ‘ Aan de vormgeving besteed ik extra aandacht’
    of ‘ De vormgeving krijgt extra aandacht’. Actieve zinnen zijn korter, duidelijker en lezen dus prettiger.
  • Check en dubbelcheck; Laat je brief door 1 of 2 anderen lezen. Na 16 keer doorlezen zie je zelf de eventuele spelfouten niet meer.

Succes!