Nail je online sollicitatiegesprek!

Ik ben geen grote fan van Skypen of Zoomen maar ik gebruik het wel, zowel op professioneel als op persoonlijk vlak. Persoonlijk gebruik ik het voor net iets meer persoonlijke contact dan alleen telefonisch contact met mijn zus in Amerika. Professioneel gebruik ik het om op afstand zaken af te kunnen stemmen.

Skype, Zoom en Microsoft Teams worden steeds vaker ingezet voor het voeren van sollicitatiegesprekken op afstand. Het is tijdbesparend en goedkoper on online met elkaar af te spreken. Ondanks het feit dat we  wel zo’n beetje gewend zijn aan communiceren via computers en chats, is een sollicitatiegesprek via een online platform minder makkelijk dan het klinkt Het is en blijft een scherm waar je tegen praat en het duurt wel even voor je je comfortabel en zelfverzekerd voelt.

Ik geef je wat tips om te helpen:

Testing 123…

Loop van tevoren alle ‘worst case scenarios’ door. Check je profielfoto en username. (dirtydancer1977 is niet representatief). Zorg dat alles goed ingesteld staat, dat je goed zichtbaar bent doordat het licht niet van achteren of van boven komt. Pak een stoel die lekker zit en ook hoog genoeg is zodat de bovenste helft van je lichaam zichtbaar is. Zorg dat je weet hoe alle techniek werkt; hoe je bestanden kan verzenden en ontvangen en hoe je het geluid kan dempen. Bel eerst een bekende en vraag hoe alles eruitziet. Pak alvast een glaasje water en zorg dat je cv en notities bij de hand hebt.

Vermijd akward achtergrond scenario’s

Situaties waarin huisgenoten door de kamer wandelen, een kind jengelt, de schoonmaakster stofzuigt of een partner die net uit bed stapt en zich half-bloot en ongegeneerd uitrekt zijn alle situaties die moeten worden vermeden. Kortom; kies een ruimte waarin je je goed kan concentreren op het gesprek.

Voel je niet tè comfortabel

Je voelt je waarschijnlijk erg comfortabel hangend op de bank in een T-shirt of in je pyjama’s maar niet tijdens een interview; dress for succes! kleed je voor een gesprek via Skype of Zoom zoals je je normaal voor een real life sollicitatiegesprek zou kleden. Vermijd afleiding; te felle kleuren, drukke prints en/of te weinig kleren (hállo decolleté).

Geluiden uit

Eigenlijk moet ik dit niet hoeven zeggen maar je telefoon die afgaat of 16 keer het geluid van een bericht wat binnenkomt is hét recept voor irritatie en afleiding voor alle partijen. Geloof mij, niemand zit te wachten op jouw my milkshake brings all the boys to the yard’ ringtone, je mauwende kat of de schietgeluiden van je kind die even verderop zit te gamen. Vermijd dus alle afleiding is mijn boodschap.

Tijdverschil

Net als bij een real life sollicitatiegesprek is het een must om op tijd te zijn. Bij gesprekken met het buitenland houd je dan ook rekening het tijdsverschil. Spreek daarom vooraf af wie wie gaat opbellen om verwarring te voorkomen.

De digitale handdruk

Natuurlijk kun je geen hand geven (en doe vooral niet alsof) bij het starten van het gesprek. Laat je van je beste kant zien en kijk rechtstreeks in de camera en niét gewoon naar je scherm. Glimlach en blijf tijdens het gesprek in oogcontact met je interviewer.

Haal een keer diep adem en wees jezelf

Je bent ook maar een mens dus nerveus zijn hoort erbij. Benoem het gerust. Je interviewer begrijpt het juist beter wanneer je door de zenuwen niet uit je woorden komt of ineens peentjes begint te zweten.

Afsluiten

Oké het voelt onnatuurlijk dus hoe sluit je af? Whatever you do…probeer niet te zwaaien aan het eind van het gesprek. En minstens zo belangrijk; zeg en doe niets dat niet met het gesprek te maken heeft totdat je hebt opgehangen. Ophangen én camera uit zetten. Controleer of echt alles is afgesloten voordat je een hap van je broodje neemt ofzo…

Het uitgangspunt van een digitaal sollicitatiegesprek is dat het een vervanging voor een real life sollicitatiegesprek. Dus, als je iets in het echte leven niet zou doen, niet doen tijdens je Skype gesprek. Dit is je kans om een fijn eerste indruk achter te laten bij je interviewer en geen content voor een blogpost :).

Bronnen: Viking, Linkedin.